Dagsens tips: även en returköpskund är en kund.

6/6 - om NittiLeaks, sommarvärme och två nationaldagar.
7/6 - om fler barn!

I en av de stora svenska klädkedjorna skulle göras ett återköp av ett slarvigt provat plagg som visade sig vara för stort. Maken skickades och ställde snällt upp som bud.

Eftersom både han och jag arbetar med kunder i butik vet vi att det är lika viktigt att vara trevlig mot returkunden som mot den med påsen full av varor (beroende på situation ibland nästan viktigare). Det visste nog inte tjejen på Lin… öh, den där stora klädkedjan. Eller så hade hon bara en dålig dag?

6/6 - om NittiLeaks, sommarvärme och två nationaldagar.
7/6 - om fler barn!
8 comments Lägg till din
  1. Hoff för såna. Vad arg man blir. Vet hon inte att kunden har alltid rätt? Det vet väl typ alla även såna som inte jobbar i butik.

    1. Haha! Nja, kunden har inte alltid rätt, men hon har iaf oftast inte fel! Iaf inte för att hon (eller han) utnyttjar butikens ibland nästan fånigt generösa öppet köp-möjligheter! 🙂

      Men hon hade säkert en dålig dag. Igen (det har hänt förr, i samma butik nämligen).

      Grejen är väl att den som står i kassan och får returen oftast inte vet hur ”bra” kunden hon/han har framför sig är. Att returnera en vara för några hundralappar av en som handlar för tusenlappar, det borde inte rendera varken mer eller mindre sura miner än ”rea-kunden” som byter mer än han/hon behåller? Menmen. Det är väl skillnad i yrkesstolthet kanske… ;p

  2. Hon skulle inte kunna jobba in da US. Här får de ha stooort tålamod med kunder som lämnar igen kläder. Ofta är kläderna använda, och de måste ta tillbaka dem ändå. När jag jobbade som dekoratör på Lord and Taylor såg jag detta så ofta, och hur mkt som returnerades. Kunden har alltid rätt ja…
    Hmmm…
    en gyllene medelväg vore att önska.
    Kram!!

    1. Jag minns att jag läst ett inlägg hos dig som fick mig att baxna!! Sååå ”illa” är det ju inte här i Sverige, här ligger det generösa ”bara” i att vi kunder ofta har väldigt lång tid på oss att byta/lämna tillbaka!

      Sen är jag nog lite mer än lovligt ”kunden har inte alltid rätt” kanske, men… jag visar det aldrig!

  3. Hon kanske har valt fel yrke? Service till alla kunder borde väl ingå i arbetsbeskrivningen! Men tyvärr verkar det som om en del har missat den lilla viktiga punkten 🙂

    1. Haha! Nä, men hon hade nog missat hur kassan funkade också om jag förstod det rätt… 😉 inte många rätt i den arbetsbeskrivningen då!

  4. Ha, handla på Kapp-Ahl vettja, där är de ALLTID trevliga… eller i alla fall nästan alltid!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *