28/9 – om en dator hos Anovo.

27/8 - om härliga höstdagar.
29/9 - om hög feber på "fel" barn.

som referens till inlägget om kundservice häromdan:

Det är märkligt att det finns företag som inte förstår hur viktigt det är att hålla ett trevligt ansikte utåt. Att som kund bli bemött artigt – eller iaf hyfsat – är VIKTIGT för att kunden ska komma tillbaka, rekommendera vidare och framför allt, INTE gnälla och prata/skriva illa om företaget.

nu en skitlång redogörelse för mitt senaste serviceärende:

Tyvärr har jag inget gott att säga om Samsungs Support. Jag har två gånger olyckats hamna hos (vi kan kalla honom) ”Johan” och båda gångerna har jag utgått från att grabben antingen är ett misslyckat ALU-projekt, en bortskämd skitunge eller bara totalt utan egen initiativförmåga*.

Min högtaltrasiga laptop har legat orörd hos Anovo i Västerås sen den 9:e september. Eftersom jag tycker det är bedrövligt att min dator – köpt i juli – ska ligga i Västerås mailade jag Samsung:

mitt brev

    Hej!

    Yada yada garantiservice yada yada information på Anovos hemsida visar att de ”väntar på leverans av beställd reservdel”. Yada yada.

    Ser fram emot att höra från er (eller Anovo) med info om beräknad tidsåtgång!

    Många vänliga hälsningar!
    /Ullrika

deras svar

    Notera att detta E-mail kommer från ett utgående svarssystem. Om du
    svarar till denna adress kommer ditt E-mail inte nå supporten. Om du
    behöver kontakta oss igen ber vi dig antingen klicka på ”Kontakta oss”
    eller klistra in nedanstående länk i ditt adressfält:
    http://www.samsung.com/se/info/contactus.html

    Hej Ullrika

    Tack för ert E-mail till Samsung Electronics Nordic.

    Fick fram nedan information från Anovos hemsida när man sökte på ditt
    serienummer

    Information om ärendet
    Beskrivning av nuvarande status: Felet på produkten är lokaliserat. Vi väntar på leverans av beställd
    reservdel
    Ordernummer: SOS:siffror
    Ordern skapad: 2011-09-02 10:26:11
    Senaste statusändring: 2011-09-09 13:07:00
    Anlände till servicecenter: 2011-09-06 15:12:00
    Ärendets tillstånd: Arbetet tillfälligt avbrutet
    Produktkategorikod: FA02
    IMEI: siffrorochbokstäver
    Modell: NP-RC520-S01SE
    Fraktidentitet, till servicecenter: siffrorochtvåbokstäver
    Servicecenter: ANOVO Nordic, Västerås

    Kontakta oss gärna igen om du har fler frågor.

    Med vänliga hälsningar
    Sxxx Xxxx
    Samsung Support

Vad tror ni om intresse av att göra ett bra jobb på den som skickat det här?!

Jag blev en smula skär om kinderna, ringde Samsung – ett teknikföretag som har ett no-reply mailsystem i sin kundtjänst är röda varningsklockor – och fick då prata med en mänska som avbröt mig i varenda mening, som suckade och höjde rösten, som tre gånger sa ”jag vet inte vad jag ska göra” (varvid jag tre gånger, kanske fyra för att understryka, förklarade vad han skulle göra: dvs söka reda på VAR min högtalare håller hus och NÄR den beräknas anlända Anovo Västerås. För att hjälpa honom på traven erbjöd jag också hintar om hur han skulle gå till väga men han vägrade envist förstå att hans jobb kunde vara mer än att ”skriva felrapporter” – vilket var hans egen beskrivning av sin arbetsuppgift), som fortsatte avbryta, sucka och svara goddag yxskaft och till slut bröt(s) samtalet. Vem jag pratade med? ”Johan” såklart.

Nu är jag – för att använda rumsrena ord – lite arg. Jag ringer butiken som sålt datorn, får prata med en mycket trevlig person som noterar mitt problem, uppmuntrar och klappar på axeln. Dagen efter får jag mail från ”Jonny” och halleluja här har vi en som sköter sitt jobb med sån bravur att jag vill jubla, gråta och plantera vackra blommor!

I vår korta mailkorrespondans bekräftar han (o-ombedd) det jag försökte få ”Johan” att förstå: det är Samsung som har hand om ärendet, det är de som tillhandahåller reservdelar, det är de som kan hjälpa mig med information och det är de som kan påskynda servicen. Det enklaste vore alltså att ringa Samsung Support… Efter att med kort beskrivning förklarat att jag faktiskt vägrar ringa dem (igen) får jag kvickt hjälp att ta reda på att ”högtalaren finns på lager hos verkstaden Anovo beställer ifrån”. Jag får också – trots att killen själv är oskyldig, inte ens anställd av Samsung och dessutom ett föredöme för kundtjänstpersonal världen över – en rejäl ursäkt å Samsungs Supports vägnar. Då bölar jag.

Detta var i fredags. Fortfarande lyder informationen på Anovos hemsida att de lokaliserat felet men inväntar beställd reservdel…

Jaja. Det känns ju asball att datorn kommer vara uråldring när den kommer tillbaka. En tredjedel av sin tid i min ägo har den spenderat hos Anovo. Jag funderar på om jag kan kräva dom på hyra?

* till Samsungs försvar talade jag en gång häremellan med en trevligt effektiv medarbetare men ”Johans” beteende överglänser all ev kompetens på sin arbetsplats.

27/8 - om härliga höstdagar.
29/9 - om hög feber på "fel" barn.
7 comments Lägg till din
  1. Ojsan hoppsan! Läsförståelsen på den som svarade på mailet måste ju vart noll… eller nåt…

    När vi ändå är inne på ämnet företag, service, reklamation etc. Så kan jag med glädje säga att IKEA är finfina fiskar på det där med mail-respons. Skickade ett brev (orkade inte hålla på och ringa) ang min soffa, som jag tidigare en gång reklamerat, men nu med ett annat fel. Fick snabbt svar och ett positivt sådant. Återköp och pengarna tillbaka. Älskar soffan, som tyvärr har sina brister.. Trodde faktiskt inte att de skulle godkänna den… Så nu är jag på jakt efter en ny, bättre, hållbarare! 😉

    Hoppas att du snart får tillbaka datorn och att det löser sig för dig!

    Kramkram så ses vi på lördag!

    1. HÄRLIGT att höra om sånt (lägg in det där på Fairshopping vettja, så jäklans kul att få – och ge – positiv kredd också!)! IKEA är nog oftast rätt enkla att ha å göra med (hellre fria än fälla, vilket många kunder tar som att de ”erkänner sina fel”.. det gör de inte, de orkar bara inte fajtas med korkade kunder ;)? Men en gång när jag skulle fråga efter en ”reservdel” till en lampa hamnade jag hos en kvinna som nog inte gillade sitt jobb. Jisses innan jag fick förklarat vad jag menade. Hon orkade ju inte ens lyssna på vad jag behövde veta!?

      Hoppas du hittar en ny soffa! Men… kanske ska vänta tills efter 25-årsfesten 😀

      Jupp. Lördag är på väg med stormsteg!
      KRAMS!

      1. Jag får väl göra det ja 😉

        Jag hoppas soffan har inte hämtas förrän efter festen 😛 Och en ny tar ju flera veckor att få.. så åste ju ut och hitta någon… för vara utan soffa alltför länge är ju tråk 🙁

  2. Efter alla mina duster med diverse kundservicar under våren/sommaren har jag gett mig fasen på att slippa kontakta någon igen. Och skulle jag då hamna med Samsung (eller Anovo) skulle jag nog bli tokig.

    Hoppas din dator hittar hem innan den passerar bäst före datum! 🙁

    1. Har du också ”fajtats” med kundtjänster? Då är du kompis med Anovo du också gissar jag 😉

      Det har ju fortfarande inte hänt nåt. Alls. Och på måndag är det fyra veckor sedan jag skickade iväg den. Jag har faktiskt mailat butiken jag köpte datorn i och frågat hur de kan tänka sig kompensera mig. En tredjedel av tiden jag ägt datorn har den ju varit på service. INTE okej. Tycker jag.

  3. Ha, ha, ha…ursäkta att jag skrattar men du har bra flyt i skrivet när du är upphetsad, och rolig!

    Hoppas datorn kommer innan den blir lika gammal som min! 😉

    1. Hehe! Det är ju när jag är som argast jag är som bäst – typ 🙂

      Men ujuj, så gammal som din kan den nog aldrig bli. Jag har inte ditt tålamod med gamla grejer ;p

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *