Dagsens tips: handlare, var flexibel och smidig.

Dagsens tips: BBC entertainment. .
26/9 - om att bli ägd av ett PR-proffs.

Varning för långt och tjurigt Kunden Har Alltid (lite) Rätt – eller, Låt Henne Iaf Tro Det! – inlägg 🙂

 


 

Det var i början av sommaren och jag får epost. Mailet är ett lockrop, ”50% på allt!”. 40 minuter tidigare har jag betalt en faktura till samma företag.

Jag blev faktiskt rätt lessen, mailade och förklarade att jag tyckte det var trist att hempartysäljaren inte ens hintat om att alla plagg skulle reas ut kort efteråt. Jag kontaktade dem inte för att tigga till mig rabatt i efterhand, utan enbart för att uttrycka min besvikelse. Inte så smart och rätt tråkigt kanske, men eftersom jag gärna berättar när jag är nöjd är det väl inte mer än rätt att göra detsamma när jag är missnöjd?

Nå. Enligt svaret jag fick skulle jag ”ha förståelse för” att

    Det pris som man som kund betalar beror på vilket pris som gällde på beställningsdagen. Erbjudande/kampanjer börjar alltid gälla en viss dag och det är denna dag som priset börjar gälla på alla nya beställningar. Det är även denna dag som våra säljare får gå ut med all information rörande de erbjudande som gäller.

Detta har jag full förståelse för, men jag hoppas då också att företaget i sin tur har lika stor förståelse för att deras kunder (läs: t ex jag) kan bli besvikna och välja att handla nån annanstans istället. Eller – om de/jag orkat – till och med returnerat plaggen och köpt nya på rea. Det hade blivit billigare, även med returfrakt inräknat…

 


 

Kanske är detta en av nackdelarna att handla av större kedjor/företag? Flera små butiker i stan där jag bor ger utan att tveka på eget initiativ rabatt, utan att kunden frågat efter det, eftersom plaggen ”kommer med på rean som börjar nästa vecka”. De får ju på så vis kanske lite extra sålt, och goodwill/glada kunder!

Jo. Jag förstår att det här med rabatt och rea är en tunn grå linje att balansera på för företagen. Men. En respons i stil med ett vänligt ”så tråkigt att det blev så” (och möjligen ett ”kanske kan vi locka dig att handla nåt ytterligare om vi är schyssta och drar av lite fraktkostnad?”) från Meandi (jupp, outar dom) istället för ett stenhårt ”det är såhär det är” hade känts trevligare. Eller är jag känslig? Och snål? Fast på plussidan; jag fick ju iaf svar! Det får man från långtifrån alla kundtjänster! 🙂

Dagsens tips: BBC entertainment. .
26/9 - om att bli ägd av ett PR-proffs.
10 comments Lägg till din
  1. Nej tycker inte alls du är känslig. Det var ett kallt svar mot en betalande kund. Man behöver inte vara på det viset bara för att ”det är så det är”.
    Inte är man dum som kund. Klart man fattar att säljaren inte kan säga till i förväg osv.. Men att man bli besviken som kund kan bemötas på många sätt. Detta var ett dåligt sätt och vill man förlora sina kunder kör man den stilen!!!

    1. Det är naturligtvis lättare att bli avspisad med ett leende än med en armbåge. Och med tanke på att jag inte ”krävde” nåt i retur men än förståelse för att jag var besviken så… tja, de förlorade en kund. Helt i onödan!

      Tack för relevant och saklig respons. Det uppskattas verkligen att få stöd som inte bara är ”klapp klapp på axeln”.

      Krams!

  2. Blä för dålig kundservice 🙁 Jag har inte handlat av dem på ett tag för jag tycker också det är lite sniket av dem att ta ut den där ”expeditionsavgiften” på sina svindyra kläder… Jag hade utan tvekan annullerat den beställning jag gjort.

    Och tänk också vilket dilemma de sätter sina säljare i! Säga eller inte säga? Sälja eller inte sälja?

    1. Eller hur! De kan lätt få ut expeditionskostnaden i priset (höj varje plagg en femma, du får in pengarna och kunderna känner sig inte ”lurade” av en onödigt dyr expeditionsavgift). Fraktfritt lockar kunder, så är det ju bara!

  3. Usch. Jag är lite emot dem av andra anledningar, trots att jag stendiggar plaggen. Lite förståelse kan man ju tycka att det fanns, speciellt eftersom de flesta företag faktiskt brukar annonsera i förväg om att rean startar det och det datumet.

    1. Jag gillar att de har en ekologisk kollektion, och jag tycker plaggen (särskilt jeans och brallor) håller riktigt bra. Men jag tycker de är lite märkliga i storlekarna? En tischa kan vara lagom i 110 och en kofta för stor i 98?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *