2/3 – om underrättelseplikt vid privat försäljning?

1/3 - om att arbeta röda dagar.
etik i vardagen: Den Gyllene Regeln.

För ungefär tre år sen köpte jag en Urban Jungle (en barnvagn) via Blocket. Den var gammal och välrullad, det förstod jag, men säljaren bodde nära och priset var okej.

Första bakslaget kom ganska snart. Scenario: strandväder, fullpackad vagn, äntligen ilastad ettåetthalvåring, svettig mamma. Längtande till sand o hav hinner jag ett kvarts kvarter. Det är nåt fel på vagnen? Den beter sig görunderligt? Jodå. Punktering. Nödluft av antika cykelpumpen hemma, kvickt ner till lokala cykelaffären (för ny luft och köp av liten cykelpump) och sen vips vidare mot havet. När vi skulle hem; omvänd procedur, med den skillnaden att jag vid cykelaffären lämnade in lufttomma hjulet för omplåstring. Efter två minuter sticker cykelmekaren ut kalufsen å frågar om jag verkligen tycker det är nån idé att laga slangen. Han ser lite förebrående ut och jag blir förvirrad. Jo. Det visar sig att jag inte fått punktering. Slangen har 6 lagningar, å det är en av dessa som lossnat… SEX lagningar?! Tjo, kan ju tyckas att det där torde fallit under ”är det nåt jag behöver veta?” innan avslutad affär?!

Needless to say, det blidde inga fler lappar på den slangen 🙂

Jag blev rätt tjurig för det där, TUR var ju att vi var på väg till stranden – och inte till förskola innan jobb – med platt däck, och mailade faktiskt säljaren. Om jag fick nåt svar? Vad tror du?

Igår kväll inträffade icke-upplyst-skada irritationsmoment vol 2. Vi skulle äntligen skruva fast ett stag i chassit som hängt lite löst sen scratch. Allt som fattades var ju en skruv, men… äh det blir ju liksom aldrig av! Nå tror du det var så lätt som att det bara saknades en skruv?! Efter att i nån minut fipplat med nya skruven, inte fått den att gänga, blivit irriterad, utskrattad och stressad av maken trillade poletten ner. Det fattades nämligen inte en hel skruv. Den hälft vi generöst fått med i köpet satt vackert fast, avbruten såklart, och omöjlig att ta dän 🙁

Det är inte utan att jag undrar hur samvetet är ställt på somligt folk? Det är ju helt okej att saker är använda och t o m trasiga. Det är den alldeles onödiga mängden irritation som läggs på att inte fått VETA som irriterar. Alldeles förfärligt.

Hur det blev med chassit? Jodå. Hedberts Allservice fixar biffen. Med maskeringstejp bl a. Å med lite ståltråd trixar jag ihop varukorgen som jag i stundens förgrymhet ehum råkat åsamka lite skada på också.

Gudars vad jag gillar att köpa saker med garanti! Och lagstadgad reklamationsrätt! – och den sistnämnda är ju hela tre år nuförtiden 🙂

1/3 - om att arbeta röda dagar.
etik i vardagen: Den Gyllene Regeln.
4 comments Lägg till din
    1. I just detta fallet hade en ny (för tredubbla priset) inte varit aktuellt, men nog trodde jag att en privat säljare skulle vara mer ”ärlig”?

  1. Kan bara instämma. Visst begagnat är skönt då man bara ska använda ett kort tag och inte känner för att lägga ut pengarna men alla rättigheter är ju som bortblåsta.
    Hoppas vagnen går att använda i alla fall.

    1. Det gäller att överväga om garanti kanske inte är en bra grej vid varje köp tycker jag. Teknik skulle jag aldrig våga köpa i andrahand. Särskilt med tanke på hur mycket stöldgods som florerar 🙁

      Jodå den har gått att använda. Men det känns inte som jag gjorde ett lika bra kap som jag trodde 😉 å andra sidan, som du skriver, det är ju det kända priset som betalas iom privatshopning!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *