Dagsens tips: ett universalt tecken för ”förlåt”.

15/7 - om en förmiddag framför datorn, och en kväll med "nya" vänner!
17/7 - om en dag som skulle varit på stranden...

Häromdan står jag i bilkö ut mot en av stans minst välplanerade rondeller. Nå, välplanerad eller ej så är det ändå vi trafikanter som gör den mer eller mindre svordomsframkallande. Hursomhelst. Jag har precis pratat färdigt i telefon – japp ibland gör jag det fastän jag kör bil – och ska göra ett filbyte för att ligga rätt i skitrondellen. Jag tittar innerspegel, ytterspegel, fäller ut blinkers, ska precis lägga över ratten samtidigt som jag slänger en blick i döda vinkeln och tuuuuut… jo där var visst en bil! Å då ser jag mig själv genom den där bakomkommande chaufförens ögon; mobilen vid örat och har precis gjort en idiotgrej… att jag inte pratar i telefon längre vet ju inte hon som nu försöker göra saken bättre genom att stirra mig till döds. Jag ser så ursäktande ut som jag kan vilket inte verkar göra nån nytta direkt, så, HÄR hade jag velat använda ett universellt uttryck för ”förlåt!”. Men, finns det ens nåt sånt? Blinka höger-vänster-höger/helljusflash är det enda jag känner till, men i en stillastående bilkö gör en vänsterblinkers ingen nytta alls för en bil som är till höger… 🙂 Så vad gör man? Vinkar lite och ser ledsen ut? Hur gör du när du gör fel i trafiken?

15/7 - om en förmiddag framför datorn, och en kväll med "nya" vänner!
17/7 - om en dag som skulle varit på stranden...
6 comments Lägg till din
  1. Väl planerad är den… Om än inte välplanerad!

    Den har för liten diameter för att ha fem armar, men är oändligt mycket bättre än de dubbla rödljus som föregick den. Den korsningen är knuten som måste lösas upp för att få trafiken i hela staden att flyta! Planskilld korsning är troligen enda sättet (eftersom det inte verkar bli en hamnflytt)

    *det jag saknar med mitt nuvarande jobb är insikten i stadsplaneringen*

    1. Jag har ju ingen utbildning på det där med trafikplanering men jisses nog hade både du och jag en fredagkväll kunnat lista ut med lilltån att den där lilla plutten inte räcker till. Och en enda fil ut från stan räcker inte… det är ju köer ända bort till Hagaskolan när det är som värst 🙁 men tokigast är väl att bilar från Birger Svenssons väg måste in i rondellen för att ta sig ut på Getterön. Ja. Du har rätt. Det måste till en större lösning för att få det flyta. Vet inte var en planskild korsning är men om det är vad jag anar – dvs flera olika lösningar för varje situation/korsning – så låter det perfekt! Och absolut att det är bättre än innan! Och lite vita streck i marken hade nog underlättat för en del lantisar som inte lärt sig hur en ”riktig” rondell fungerar! 🙂

      Ska bli spännande att se hur det blir nedanför min pappas hus på Träslösvägen nu när dom planerar rondell där; äntligen! Staketet till Bålastugan har tydligen stått en meter utanför tomtgränsen i typ hundra år eller så. Nu är det snart tillrättat såg jag!

      1. Även de som planerade den var medvetna om att det bara var en förbättring och inte bra! Kommer du inte ihåg hur illa det var förr? Med dubbla korsningar med rödljus. Och kö till Haga, inte bara på sommaren, utan även vanliga dagar när folk körde från jobbet. Och det var utan bebyggelse norr om stan!

        Mycket har handlat om väntan på järnvägen som kommer att förändra en hel del i stan. (Och tänk på att järnvägen har legat i bakgrunden i trettio år snart, OK tjugo). Och på vilket sätt man ska förlänga Österleden. Och att hamnen faktiskt ligger ”fel”.

        Planskild innebär viadukt över rondellen i någon riktning.

        Jag kan ingenting om trafikplanering, men jag har delat fikarum med såna som kan och har lyssnat. Stadsplanering hade jag under några år förmånen att få delta i ett sammanhang där det övergripande diskuterades just för det här att ta hänsyn till alla aspekter.

        1. Nja. På den tiden fanns inget som lockade trafikanter dit såsom idag: massa shopping och snabbmat. Jag kan inte minnas att det var så mycket olyckor som nu, och de gånger det var galen kö var väl mest när folk slutade jobbet, vid Wheels and Wings och när färjan kom? Nu får jag ju köa för att komma ut till Getterön alla dar i veckan typ! Och förutom det opraktiska i att ha gjort en korsning av två så har de – som du poängterar – av nån märklig anledning underdimensionerat rondellen? Mark fanns ju, då, nu är allt bebyggt 🙁

          Nåväl. Det blir väl bättre nångång! Fast järnvägen har ju inget med detta att göra: den var aldrig planerad att försvinna helt ur stan (om inte Östra Spåret hade haft bättre stöd) och inte ens nu när tunneln är bestämd kommer det försvinna järnväg just där, snarare tvärtom!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *