3/10 – fler märkliga kundbeteenden.

2/10 - om 'kunden har alltid rätt', eller 'kunder är ju också mänskor'...
4/10 - om kanelbullar.

Som komplement till gårdagsens inlägg: för ett litet tag sen hade jag en kund som efter att ha ställt en hel bunt ”omöjliga” frågor, vilka jag självfallet gjorde mitt bästa i att försöka besvara, avslutade med ”om det inte stämmer kommer jag tillbaka å klöser ut ögonen på dig”.

Öh jaha. Faller det under ”kunden har alltid rätt”?

Tilläggas ska att jag inte accepterar att bli tilltalad sådär och det fick kunden också veta. Något generad – tror det var nåt slags märkligt försök till skämt det där med ögonklösandet? – backade hen undan. Men nån ursäkt, det kom aldrig.

Det händer att kunder säger jäkla korkade saker och till en viss gräns kan jag ta lite skit av en stressad/trött/besviken/arg kund. Å gifvetvis: har jag gjort fel måste jag såklart ursäkta och förklara mig! Men att i helt oskyldiga situationer ta emot personangrepp, fula ord och hot ingår inte i mina arbetsuppgifter. En del mänskor verkar förlora både vanligt vett å förnuft i somliga situationer? Vaffö blir det så?

2/10 - om 'kunden har alltid rätt', eller 'kunder är ju också mänskor'...
4/10 - om kanelbullar.
5 comments Lägg till din
  1. För att de har svårt med mänskliga relationer och inte vet hur man ska och inte ska bete sig i olika situationer? Alternativet är att de är dåligt uppfostrade och jag vill ju inte skylla några potentiellt oskyldiga föräldrar för deras barns tillkortakommanden. De stackars föräldrarna kan ju ha kämpat som djur utan att ha lyckats. Och i de fall där föräldrarna inte är oskyldiga för hur deras barn beter sig så pratar vi ändå om vuxna barn nu och då borde de kunna ta till sunt förnuft och/eller ha lärt sig av erfarenhet hur man beter sig.

    Eller, det är ju faktiskt också möjligt, så saknar de självinsikt och tror att de är roliga.

    Tyvärr kan jag inte svaret på din fråga – egentligen – men det hindrar inte min hjärna att direkt söka efter svar på den. 😛

    1. Jag funderar i samma banor som du. Det går enklare att klara arga och elaka kunder när jag utgår från att de har det jäklans jobbigt just nu, att de kanske har sjukdom i familjen, att de precis förlorat ett barn, att de ligger i skilsmässa. Eller dylikt. Och det där med ansvar: det går att hjälpa sina barn med mycket, men allt som sker med en mänska är inte hennes föräldrars fel.

  2. Min erfarenhet är att det där är mycket värre i just den orten, där gäller liksom inte vanligt vett och hyfs, man kan ta saker ur andras kundvagnar, tränga sig och se oskyldig ut, ta två koppar kaffe men hävda att den ena är påtår och därför inte ska betalas för, prova skor utomhus (måste ju kolla hur de känns på asfalt… ) osv osv osv

    1. Den orten har jag inte varit på och hur fördomsfullt det än får mig att verka så är jag glad så länge jag kan undvika det… bortsett från att det hade varit hur kul som helst att springa på dig. ❤

      1. Jamen där har du nog en stor sanning Marina! Eftersom det inte är hemmaplan för särskilt många så ”vågar” de bete sig på ett annars helt oacceptabelt vis.

        Å du ~Sol~… skit i Ullared! Vi kan träffas här i min stad istället!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *