15okt – om kollektivtrafik i småstan.

14okt - om pappersbok vs ebok.
16okt - om new me, in wholelottaselfies 😀

Ibland är jag inte säker på att beslutsfattare – oberoende situation – är medvetna om att besluten de tar påverkar andra. Med detta menar jag: det förekommer inte alltid verklighetsförankring. Jag utvecklar: det går inte att flytta en flod. Eller för att tala klarspråk: Hallandstrafiken, hur i helsefyr tänkte ni nu?

Jo. Såhär. Vi tar ett beslut att göra om stadsnätet för kollektivtrafik i Varberg. Ordentligt. Vi tar i från tårna och bygger om från scratch, förändrar linjer, utökar turtäthet, anpassar tidtabeller osv (mer om hur det ska bli i senaste numret av Hallandstrafikens egen tidning, länk finns här, bläddra fram till sidorna 4-5). Sammanfattningsvis handlar det om färre linjer, fler turer och anpassade tidtabeller (till landsortsbussar och tåg). 

Så långt allt väl. Saker behöver inte vara som de alltid har varit. Ofta ska saker inte ens vara som de alltid varit. En reformation är välkommen. Jag gillar kollektivtrafik! Å något behövs verkligen göras, bussarna går (förutom ren pendlartrafik, t ex till Ringhals) i bedrövligt stor utsträckning tomma och med tanke på vad dom kostar att ha rullande dagarna i ända är tomma bussar likamed dåliga bussar likamed dåligt resultat för Hallandstrafiken. Det här kunde bli så bra!

Nå. Vad är jag då kritisk till? Jo asså. Det där gamla talesättet om att leda kamelen till vattnet du vet, men inte kunna tvinga den att dricka? I fallet Hallandstrafiken lyckas dom inte ens leda kamelen rätt. För. Trots att intentionen såklart är att skapa ett bättre resklimat och fler resenärer, det är jag alldeles övertygad om, finns en passage i artikeln som får mig hicka till. Fyra rader. Orkade du läsa min länk kan du kanske gissa vilka fyra jag menar? Annars kommer de här.

hållplatsförändringar

Japp! Så är det alltså. Vi fixar ett nytt linjenät i stan, ökar turtäthet, anpassar tidtabeller… men vi drar in hållplatser!

Jag vibrerar av frustration över avsaknad av förståelse för kollektivtrafikresenärer. Särskilt i en småstad. Fast egentligen i vilken stad som helst.

Kära Hallandstrafik. Gör om. Gör rätt.

Den viktigaste parametern för att skapa en lyckosam stadskollektivtrafik saknas i er reformation. Och den viktigaste parametern? Tadaa! Passagerarna.

Eftersom ni, eller era konsulter, inte hajjar hur verkligheten fungerar ska jag nu förklara. Det spelar nämligen ingen roll HUR MÅNGA bussar ni sätter in. Det spelar ingen roll hur BRA tidtabellen är. Det spelar ingen roll hur OFTA bussen går. Det spelar t o m otroligt liten roll hur mycket det kostar att åka. Om bussen inte. Går. Därifrån. Jag. Bor.

För att locka befolkningen i en småstad att åka buss – en befolkning som idag med stor smidighet kör bil, cyklar eller promenerar dit den ska – behövs en POSITIV morot!

Hur tror ni, Hallandstrafiken, att ni lockar passagerare? Med hjälp av fler bussar? Större turtäthet? Bättre anpassade tidtabeller? Samt… tihi, kanske genom att göra det LÄTTARE att åka buss? Går det att locka en redan idag bussovillig befolkning genom att tvinga dem gå längre till sin hållplats än de har idag? Dvs, ÄNNU längre från sin bil eller cykel? Eller för den som idag promenerar: kanske halvvägs så långt till en hållplats åt fel håll som det de facto är till målet dit passageraren ska – autentiskt och empiriskt fall: att åka kommunalt till järnvägsstationen tar redan idag lika lång eller längre tid än att gå, ineffektiv tid att faktiskt vänta på bussen vid hållplats ej inräknad.

Frustrationen blandas nu med sorg och ilska. Vad kostar denna omarbetning av linjenätet? Från första tanke till första buss rullar? Jag gissar: massor. Jag gissar: 400.000 Euro. För det är så det känns. Helt meningslöst. Bussarna kommer rulla lika tomma som idag. Beroende på hur en räknar kommer de rulla ÄNNU tommare, sett till antalet möjliga bussäten per dag. MEN! Tjohoo va glad jag blir om det visar sig jag har fel. Japp. För ovanlighetens gångs skulle hoppas jag att jag har fel! Jättefel! För jag gillar inte när skattemedel slösas i onödan. Hur mycket jag än ogillar att ha fel så ogillar jag slöseri med andras pengar mer!

Frågor på detta?

14okt - om pappersbok vs ebok.
16okt - om new me, in wholelottaselfies 😀
11 comments Lägg till din
  1. Ett visst mått av hållplatsöversyn tror jag är välbehövligt. Ett exempel från min stad och bussen jag numera åker ofta. Hållplats Vårdcentralen. Knappa hundra meter bort – nästa hållplats. Alltså. hundra fucking meter får man väl ändå kunna gå? Åt andra hållet är det tvärtom. Hållplats ishallen, nästa hållplats krukmakaregatan (vid la casa). Det är typ 1,5 kilometer *facepalm* . Det sagt så måste ju hållplatserna vara där folk bor – och en viss balans mellan att bussarna inte tar evigheeeeter för att de stannar var hundronde meter och att det finns en hållplats inom rimligt avstånd. Vad är det egentligen? Jag cyklar ju till min hållplats och gnölar lite över att det är långt från cykelparkeringen till bussen *haha* skulle ju sparat typ 1,5 minut om det gick att parkera cykeln närmare bussen. *latmask*

    En liknande omgörning som i Varberg skedde ju här för nåt år sedan där linjerna skulle ta kortare tid från ”ändhållplatsen” till centrum och då gå rakare väg och därmed med färre hållplatser såklart. Jag har inte en aning om det funkade 😀 Men det borde ju hallandstrafiken veta kan man tycka 😉

    1. Tja, hundra meter åt helt fel går inte jag – om där redan finns en hållplats förstår jag inte nyttan med att dra in den!? Kolla i städer med lyckosam kollektivtrafik: där är hållplatser ålouverthöplejs! Det är en del av nyttan. Med att åka kollektivt. Ofta handlar det inte om längre sträckor än en kilometer max, då är 100m en tiondel av totala sträckan… I fallet med min stad kan jag nog lova att äta upp min mössa om det skulle bli problem att bussen stannar på hållplatser hela tiden 😀 så lite folk som åker buss så…

      För att sammanfatta: det jag invänder mot är att dra in befintliga hållplatser. De redan indragna (t ex den som låg precis bortanför oss och som lockade till att åka buss) tar jag inte i anspråk här. Även om det retar mig att en platta på en stolpe tvunget skulle dras in 🙁 och därmed får Hallandstrafiken troligen aldrig mig som lokaltrafikspassagerare.

  2. Tja, jag kan inte åka buss till stationen… Helt absurt. Jag bor i stan 1 km från stationen och det går ingen buss.

      1. Med nuvarande tror jag att jag kan. Iaf ibland, även om enda gången jag försökte så hade bussen gått när tåget kom in. Med nya kartan finns det ingen hållplats på engelbrektsgatan mellan mig och stationen. (och jag skulle i sammanhanget vilja påstå att engelbrektsgatan borde vara en gata med lokaltrafik med tanke på att den betjänar centrala bostadsområde och går mellan ortens gymnasieskola och stationen (via de kommunala kontoren)

        1. jo, men jag kan nog forfarande teoretiskt sett åka hem från tåget. Men ska jag åka rundturen kring sjukhuset går det snabbare att gå till stationen om det inte funkar med cykel. (men då måste bussen vänta på tåget och inte sluta gå klockan 17….

  3. Tack Ullrika, underbart uttryckt. Som invånare i en mindre ort (Tofta) ca 8km från Varberg är jag minst lika frustrerad då de väljer att lägga om Bussen som kört genom orten att passera 2 km utanför eller förslaget jag fick när jag framförde mina klagomål att cykla 5 km till Trönninge där bussen nu kommer köra var 15e minut. strålande idé, verkligen.. 2km till en busshållplats kan vara acceptabelt om man bor väldig lantligt men inte där jag bor.

    1. Tack!!

      Så rart att du fick förslaget att cykla en halvmil för att ta bussen ytterligare en halvmil. Då kan du ju lika gärna cykla hela vägen till stan?!

      Tanken med omorganisationen är självfallet bra, men… tänk om dom gjort arbetet ordentligt och förberett genom medborgardialog innan de satte igång hela balunsen?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *