Jag plockade med mig hemmakontoret till jobbkontoret idag och satt på pass mellan kunderna. Omväxling förnöjer och nu minskar högen icke-inlevererade artiklar stadigt!
Hjärnan snurrar och tankarna klibbar ihop sig. Det häringa med roliga erbjudande inför vår premiär runt hörnet? Jag tycker det är en svår balansgång att klura fram nåt riktigt bra där. Medan vi å ena sidan gifvetvis vill tjoffa igång med en smäll så vill vi å andra sidan inte göra slut på marknaden på en enda dag – eller göra gamla kunder besvikna! Dvs, jupp för öppningserbjudanden! Men nej till %-rabatt på alla varor i butiken om jag får bestämma… jag menar, den kund som handlat veckan innan ska inte känna sig besviken över sitt icke-rabatterade köp? Samtidigt märker vi att många verkar gå och vänta på att få rabattfynda på öppningsdagen :p en hel del rekande och spanande är det nu i dagarna. T ex hade vi idag en mängd besök med frågor om och nyfikenhet bland varorna men inte så stora inslag i kassan. Vi sätter det på kommer-sen-kontot! Å kunder som handlar idag går inte lottlösa i rabattdjungeln eftersom vårt kundkort ger en generös återbäring på köp till ordinarie pris.
Nu behöver jag lite input tror jag. Vad tycker du är en lockande deal? Vad är tillräckligt “bra” för premiären?
Mattias och jag satt kvar på kontoret och knattrade artiklar några timmar efter stängning. Tjejerna blev levererade av sin mormor (som sällskapat dom under dagen) och tillsammans skuttade vi på vinst eller förlust in till grannen Pinchos. Till vår lycka fick vi ett bord för en timme och kidsen blev superlyckliga – och vi slapp laga mat!
Nu ikväll har jag suttit och grubblat över öppningsbud, annonsering och övrigt piff och puff inför själva premiärdagen. Det är mycket som ska klaffa och vi vill ju att det ska vara inbjudande och färdigt i butiken när vi öppnar! Och som det kontrollfreak jag är vill jag ha så mycket logistik som möjligt färdigplanerat och förberett när det väl är dags att gå in i skarpt läge och själva butikerna ska byta plats. Jag ser det som osannolikt att jag kommer ha en endaste ledig dag fram till onsdag om två veckor 😀
Jag tycker absolut inte att procent på allt eller på ett köp är nödvändigt, det har väl inte ens kedjor?
Tre olika erbjudanden för att passa många!
Få något på köpet rabatt, få en scarf om du köper en kavaj, typ,
Sen kanske procent på alla vårjackor? (eller annan vara där er marginal är lite högre)
Köp ett par byxor och få en rabatt på 50% på en vara att användas senare.
Vissa kedjor har ju rabatt i hela butiken varochvarannan månad tycker jag (t ex Intersport). Jag får sms och mail om rabatter stupikvarten känns det som och jag kan inte hålla isär när det är på a l l t och när det gäller vissa varugrupper 🙂
TACK för input! Så himla givande med funderingar utifrån. Vi sitter liksom i vår lilla grop å grubblar och det behövs en “konsult” för att grumla om/leda in oss på nya spår!
Vi vill ju med lokalflytten självklart behålla alla gamla fina kunder men också hitta nya och då känns ett välkommentillbaka-erbjudande lämpligt. Så, det enda vi i rabattväg faktiskt har spikat för öppningsdagen är en voucher för framtida köp så det var skoj att du hade samma idé (fast halvapriset är för blodigt för oss, det har vi inte möjlighet att ge)! Sitter i detta nu och filar på hur vi lämpligen ska hur den ska gälla och hur vi ska formulera oss.
Några leverantörer har redan föreslagit/erbjudit give-aways vid köp! Kul att det också är med på din lista!
Rabatt på en viss varugrupp är en bra idé. Vi har kikat på att kunna rabattera specifika artiklar men en hel varugrupp är kanske inte så tokigt?
Nu kommer en galen idé (det kommer märkas att jag inte varit chef för en butik) – men varför inte göra ett tävlingsmoment? Typ tipsrunda (med svar som inte finns via google), antal rätt = antal procent rabatt på en valfri vara ur sommarkollektionen? Eller klockan 13:15 stil-quiz med Lolles (historik och trender) vinnaren får ett presentkort? Eller kl 13.45 utmana butiksförsäljaren antalet slipsknytningar på en minut – vinnaren får en slips? Etc etc….
Wii!! De där idéerna är inte alls galna och en av dom finns faktiskt redan på vår lista! Å då menar jag tipsrundan med skiljefråga och pris alltså. Slipsknytartävlingen gillar jag skarpt och ska försöka implementera hos butikschefen 😀
TACK för förslagen!! Och så himla roligt att se att de tankar vi har kring rabatterbjudanden också dyker upp hos så kloka mänskor som Marina å dej!
😀
Ska bli spännande att höra hur premiärdagen går!
Har en soft spot för att hitta på tävlingar och upptåg, till och med så att jag har vänner som diskret gnälligt (för att de inte gillar att förlora) markerar att det hoppas att det inte blir nån frågesport när jag ska ordna något 😀