manar bilägarföreningen.
– Den enda som tjänar på det här är staten!
Öh. Och “staten”, vem är det?
Själv tänker jag osjälviskt och gläds åt att det finns ytterligare en som tjänar på högt bensinpris.
Juppjupp: miljön.
manar bilägarföreningen.
– Den enda som tjänar på det här är staten!
Öh. Och “staten”, vem är det?
Själv tänker jag osjälviskt och gläds åt att det finns ytterligare en som tjänar på högt bensinpris.
Juppjupp: miljön.
Sant sant.. Byt ut bilen till en cykel så tjänar även din rumpa på det…
Och du.. Nu har jag slängt in ett sportinlägg på bloggen, t.om du borde bli nöjd ;D
Mmm… fast är det så schysst att man ska behöva bli ruinerad för att man inte har råd att bo i stan… Vi som bor på landet HAR redan höga bensinkostnader. Flygbiljetterna kostade 1.500, boendet 300 och så la jag nog ca 1500 på mat och sånt. Så drygt 3000 då.
joel: om du visste hur lite vi använder bilen! tias cyklar nog mest i stan! – å själv har jag alltid cyklat men det är enklare att gå numera, klurigt att få med barnvagnen annars 🙂
till jobbet får raKETen dock komma till sin nytta för jag cyklar inte tre mil enkel väg. fast en av mina jobbarkompisar har varit elitcyklist, så han cyklar till jobbet ibland. med en omväg då såklart. för kortare än femton mil är ju ingen nytta till att köra 😉
[ska kolla sporten hos dig nu]
Therese: det är viktigt att landsbyggden befolkas tycker jag. givetvis funkar inte kollektivtrafiken överallt, och tomma bussar är bra ur miljösynpunkt. men, och förstå mig rätt nu, det är i många fall billigare att bo på landet än i stan (ex boendekostnad och försäkring) så kostaderna tar i extremfallet ut varann gissar jag.
med risk för att låta rabiat: det viktiga är att folk tänker på hur dom kör. ett högre bensinpris (och bilskatt) får nog många att göra det, och att planera lite bättre. sen hoppas jag inte att nån ska bli ruinerad på bensinskatten. vänta då tills det kostar tjugo kronor litern!
Tanken är god. Att värna om miljön. Och höjd bensinskatt är en väg.
Men det viktigaste, som dock alltid blir eftersatt, borde vara att skapa en utökad och väl fungerande kollektivtrafik med mycket lägre priser.
Bara en sådan sak som att åka från Göteborg till Stockholm borde vara rejält mycket billigare med tåg. Är man två stycken är det dock helt och hållet tvärtom. Bil är överlägset billigast om man inte bokat resan tre månader i förväg.
Lokaltrafikens bussar är åtminstone i Stockholm och Göteborg överfyllda. Om många skulle agera miljövänligt plötsligt och lämna bilen och ta bussen skulle lokaltrafiken kollapsa.
Bygg ut kollektivtrafiken och öka möjligheterna för att använda bilen mindre innan skatter och avgifter höjs.
Jag fattar inte varför det ska vara så svårt…
Hmm… Visst, men det börjar bli riktigt tokdyrt nu. Det är väl som med spriten. De kan höja hur mycket som helst, folk dricker brännvin ändå.
Allvarligt talat… den ENDA anledningen till att jag tog körkort var för att slippa den gudsförgätna kollektivtrafiken!!!! De kan sätta in hur många buss och tågturer som helst, jag kommer aldrig att åka med. Det bästa hade väl varit om folk slutade ta flyget när de åkte på semester till Thailand, de kan ju cykla istället, eller varför inte stanna hemma! Sen kan ju folk även sluta köpa livsmedel som är producerad utomlands och som fraktas hit med ett ofta icke miljövänligt transportmedel. Det finns alltså så mycket annat man kan göra för att rädda miljön!
rosenblom: alla svenskar bor inte i stockholm eller göteborg där det finns ett fungerande kollektivnät, vare sig fulla bussar eller ej. på landsbyggden är bussarna ofta tomma eller iaf bara halvfulla (skolskjutsar undantagna). det har knappast med priset utan vana (och lathet?) att göra. jag håller med om att det kunde vara billigare att åka tåg som idag är det miljövänligaste sättet att resa, men det är lite enkelt att bara räkna bensinkostnad (och parkering, och värdeminskning). en affärsresenär kan utnyttja tiden ombord på tåget till arbete, det är kostnadseffektivt som tusan. hur värderas det i pengar? en nöjesresenär kan utnyttja tiden på tåget till att umgås på ett helt annat vis än i bilen. hur värderas det? för att inte tala om olycksrisken på vägarna? och då har jag inte ens försökt värdera bilens miljöpåverkan.
att bygga ut kollektivtrafiken kostar pengar. det kan ju hända att det behöver skattefinansieras?
Totte: jupp. och röker eller snusar 🙂
Satu: det ena sättet förtar väl inte det andra? men att cykla till thailand kan bara professionella äventyrare lyxa med, andra har inte årlig semester så det räcker.
Så, alla bor inte i Stockholm och Göteborg…? Märkligt.
Jag vet inte vad du menar men det är ju exakt de som inte behöver ta bilen utan som bara gör det av vana och lathet som höjd bensinskatt ska komma åt…
Och kollektivtrafiken i Stockholm och Göteborg fungerar inte alls. Tidtabeller är inte i närheten av pålitliga och till exempel bussen som jag tar med en halvtimmes resväg är alltid överfull.
Jag vet många som ställt bilen och givit kollektivtrafiken en chans men som ganska snart fått nog och återgått till att ta bilen till jobbet. Helt enkelt för att det inte fungerar.
Framförallt på hemresan från jobbet och barn ska hämtas på dagis. Då duger det inte med "det kommer en buss någongång" om vi har tur…
Kollektivtrafiken måste fungera innan bensinskatten höjs. Många är starkt beroende av bilen. Till exempel ensamstående mammor med avlägset jobb och barn på olika dagis. Dessutom med snål kassa. Höjt bensinpris skulle omöjliggöra dessas vardag.
rosenblom: jag kan inte ha åsikter om en verklighet jag inte lever i och jag bor inte i nån av sveriges tre största städer.
du skrev att det ska vara billigare att åka kollektivt. jag hävdar att det i många fall inte har med kostnad utan lathet att göra.
alltså.
jag försöker ha en positiv approach. fokusera på möjligheter; det går om man vill! det är enklare att genomföra projekt och att leva upp till sina önskemål på så vis 🙂 dessutom, det goda samvetet är den bästa kudden hävdar jag bestämt. andras dåliga samvete – eller avsaknad av detsamma – har jag inte energi över till. så länge jag gör så gott jag kan (och möjligen lyckas i mina försök att få åtminstone nån att åtminstone tänka efter) så är jag glad.
och som det gamla djungelordspråket säger: rom bryggdes inte på en dag!
Jag vill nog hävda motsatsen ändå. Jag har överhuvudtaget inte körkort så jag kan bara gissa. Jag har ju i stort sett bara bott i storstäder så jag får ju relatera till det.
Om det varken är billigare, bekvämare eller mer effektivt att åka kollektivt jämfört med bil så kommer folk fortsätta köra bil.
Det är inte helt att jämställa med lathet. Eller?
I mindre städer vet jag som sagt inte hur det fungerar.
Vad gäller längre resor blir det så förbannat mycket dyrare att ta tåg. För två stycken t/r Stockholm/Göteborg skulle vi spara en tusenlapp på att ta bil. Det underlättar inte att välja det miljövänliga.
Till sist… Är rom överhuvudtaget en brygd…? 😉
rosenblom: nä det är det nog inte. det är väl socker? men den görs iaf inte på en dag.
vi tycker uppenbart inte samma så det är ju egentligen ingen idé att fortsätta diskutera! men. kan inte låta bli…
pengar är inte allt säger jag. och med tanke på allt tjat om hur dyrt det är att köpa drivmedel måste det väl vara billigare att åka t ex buss? eller åtminstone samåka? försöka? det är att vara lat att alltid välja den enkla vägen. tycker jag. att alltid välja den enkla vägen.
kan du ha lite framförhållning kan du åka mellan göteborg och stockholm för en rätt billig penning nu (och med framförhållning menar jag inte tre månader, dom har ändrat sitt bokningssystem om du inte sett)! om du inte prompt måste åka en helg. å tusen spänn delat på två är femhundra. är det inte en smula snålt?
jag upprepar. det går om man vill. att försöka. åtminstone!
som den gamla Nike-reklamen: just try 🙂