9 comments Lägg till din
  1. Hmmm… Jag har ju ungarna i privatskola.. Där är det personliga ansvaret så mycket större! (storebror gick på kommunal skola)..

    Jag tycker att det ska delas ut rapp till föräldrarna och morötter till barnen..

    Barnes engagemang i skolan kan aldrig (ibland kanske).. Föräldrarnas engagemang!

    Våra barn har fullständig utvärdering varje termin.. Ämne för ämne och separat spalt för uppförande.. Jag tycker det är toppen. Då kan vi, hemma, arbeta med “svagheterna”… Man hjälps åt! Allt för barnen och deras bästa!

    Pok

    Mallakunskapärettlättbagageattbärabralla

  2. Samhällets gemensamma svar är väl det vanliga löjliga. Morot. Det är möjligt att ungarna mår dåligt och agerar ut det i skolan. Till och med troligt. Vissa är dock elaka av natur.

    Jävligt många barn som faktiskt vill vara i skolan för att lära sig något far illa. Ska det daltas med dräggen och som resultat av det gå omkring barn som bara känner obehag på sin skola. I värsta fall kanske till och med oavbruten rädsla. Barn som är i skolan av rätt anledning, som vill lära sig något.

    Ska vi förneka deras rätt till utbildning med ursäkten att vi inte vågar sätta hårt mot dräggen?

    Löjligt.

  3. “Hellre snäll än vacker” är ett bra ordspråk/motto! Talande och vackert i sig 🙂

    “Hellre snäll och vacker” är kanske snäppet bättre då?

  4. Jag antar att jag borde ha någon form av åsikt om detta… Egentligen tycker jag inte att det riktigt är skolans uppdrag att fostra ungarna, det kan föräldrarna gott ta hand om. Eller möjligtvis dagis, där många små barn spenderar en stor del av sin vakna tid. Fast själv skulle jag inte vilja att dagispersonalen uppfostrar mina framtida barn.
    Eh, åsikt ja. Jag undrar om betyg i ordning och uppförande verkligen hjälper – det påverkar ju inte ämnesbetygen – och framtida arbetsgivare kanske skiter i om den arbetssökande inte skötte skolarbetet. Ungen kanske bara var skoltrött? Det är visserligen ingen ursäkt för att bete sig hur som helst… Nej, jag kommer ingen vart med det här.

  5. Jag tycker faktiskt det är en bra idé med betyg för uppförande, om inte annat kan det ge en signal till föräldrarna att de har missat/struntat i en viss del av uppfostran.

  6. Vad hjälper betyg i uppförande??? Det finns betyg i en jävla massa ämnen som samma personer skiter fullständigt i. Varför skulle de bry sig om ett betyg i uppförande? Det är fullkomligt orimligt.

  7. Malla: engagemang är så vansinnigt viktigt. viktigare än morötter. men hur tusan får vi in det i ”vanliga pöbelskolan”?!

    rosenblom: jag tror vi tycker ungefär lika samma i den här frågan, förutom att jag inte tycker det är löjligt att försöka resonera före anfall.
    men/och/eller.

    ordningsbetyg till föräldrarna då? eller tvinga in föräldrarna i klassrummet? att få en åthutning från fassan inför klassisarna kanske får det allra tuffaste av ”drägg” att resignera?

    Magnus: du är tro det eller ej den andre nånsin att kommentera mitt i mina ögon självklart snäppet bättre val av subrubrik :p

    välkommen hit! hänger du med i flytten?

    Caroline: väldigt intressant att höra dina åsikter som du förstår!

    du har enligt mig helt rätt i att uppfostringen inte ligger på skolans ansvar. men. det är skolans – underförstått lärarnas – åliggande att hålla ordning i klassrummet och det har bliddit ett moment 22. föräldrarna uppfostrar inte kidsen till att respektera sina lärare, och lärarna klarar därför inte att inge respekt.

    egentligen fattar jag inte vad problemet är. iaf inte i högre åldrar. sitt still, håll käften och lär dig läxan. passar det inte går det bra att lämna lokalen?

    jag är lite kluven till ett betyg i uppförande. att införa ordningsbetyg i lägre klasser kan nog ha större effekt på ett vis. sämre på ett annat. vad säger att det inte kan bli ”status” att ha kassa omdömen? typ.

    Tesstamente: jag är som sagt kluven. jag skulle kunna tänka mig att effekten inte blir den uppnådda och då är det lika bra att låta bli.

    rosenblom: det är ju exakt det jag menar. samtidigt är jag blåögd och naiv. jag vill ju att det ska funka. om betyg nu är en väg att gå är jag beredd att åtminstone provpromenera!?

  8. Jag tror faktiskt betyg i ordning och uppförande hade varit bra. Visst, föräldrarna borde kunna uppfostra sina barn ordentligt ändå, men eftersom man inte kan garantera att alla föräldra sköter den uppgiften, så måste ju skolan visa vart de står så att inte andra elevr får lida på grund av en bråkstake.

    1. det som talar för betyget är precis det du tar upp. att det blir en markering för eleven (och förälder/rar) att det är nåt som inte är riktigt okej. i många fall ligger så mycket bakom, och kanske borde dom vuxna ta större ansvar i frågan. men. gäller det också dom vuxna i skolan eller bara dom i hemmet?

      förutom att förstöra för sig själva förstör dom för andra. och det är faktiskt den största anledningen till skärpning tycker jag.

      kul att du vill dela med dig av dina åsikter i den här frågan! – som är oerhört viktig men också väldigt laddad och rätt svår… det finns inga apselut tydliga rätt och fel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *