4.11 – om självservice.

3.11 - om sorgliga svenska mästare från Solna.
Dagsens tips: skaffa trädgårdshjälp!

I min familj är vi såna som gärna låter dom som är bra på saker utföra dom. Det är därför vi lämnar bilen till reparatör, låter snickare bygga om och golvläggare lägga golv. Hade inte plånkan fått bestämma hade vi förmodligen också låtit fönstertvättare tvätta våra fönster, trädgårdsarbetare klippa vårt gräs och proffsiga städare damma våra tavlor men som läget är nu får vi nöja oss med att låta bagare baka vårt bröd, slaktare stycka vårt kött och Sveriges Riksbank trycka våra pengar.

Med anledning av vår vana att leja bort sånt andra gör bättre ringde jag idag en av stadens kända och moderna tårtbutiker för att höra om dom hade lust att fixa snigga Lilla Spöket Laban:iserade smarriga mousseskapelser till oss. Det hade dom inte. Trots att jag försäkrade att det räckte med en liten vit kladd marsipan med svarta ögon (Maali har bra fantasi!) fick jag som svar vi har inte den servicen*. Envis som jag är undrade jag om det ändå inte gick att få hjälp med en liten liten marsipanbit, jag vill själv gärna slippa köpa ett kilo för att skapa ett eget spöke, men telefonrösten var benhård, ett namn kan vi sätta dit, nåt annat gör vi inte. Jag är inte dummare än att jag förstår mig klokare än att stånga huvudet blodigt mot en motsträvig tårtbakerska, men jag fick ändå bita mig i tummen för att inte säga va synd, vi hade tänkt oss tio stycken

Svalde tre gånger och lyfte sedan luren för att höra mig för hos stadens anrika bageri. Framförde försiktigt min undring – skrajsen för att få samma svar som hos Stålb… öh, den andra butiken – och gissa hur nära jag var att hojta hurra! i örat på damen när hon inte bara svarar självklart utan också va kul med en personlig önskning! Sicken skillnad. Och så mycket roligare det blev!


* gifetvis är jag alltför väluppfostrad för att undra vilken typ av service dom har, förutom att sälja färdigbakade konditorier, möjligen med ett ditspritsat namn? 🙂

3.11 - om sorgliga svenska mästare från Solna.
Dagsens tips: skaffa trädgårdshjälp!
19 comments Lägg till din
  1. Du ser! Nu vet vi alla att Stålb… det andra kondiset INTE tillgodoser kunders önskningar och behov, och vi kommer att berätta det för resten av väääääärlden!!!

    1. äsch. när du skriver det på det där skojsiga viset känner jag mig som en skurk… 🙁 jag ville ju liksom bara inte outa dom fullständigt genom att skriva ut heela namnet liksom!

  2. Jättedåligt att inte kunna tillgodose kundens lilla behov av spöket laban. Hur svårt kan det vara? Skönt att det ordnade sig ändå. Hoppas den dessutom smakar gott.

    Jag skulle gäran trycka upp mina sedlar själv men tror att det kanske inte vore så lämpligt…

    Hadebra
    Anmaja

    1. jag känner på mig att de kommer smaka bamsebra! förmodligen t o m bättre än de som hade kommit från den där ovilliga mänskan 🙂

      ang sedelpress gjorde vi en nit med hundrafemtiolapparna senast så vi håller oss till de officiella varianterna numera! känns säkrast så, nu när vi ska vara vuxna förebilder för våra barn å så där…

  3. Mycket märklig tårtbakerska.
    Hmmm…
    Jag som trodde man gjorde allt för att låta sin kund bli nöjd. Mun mot mun-metoden funkar ju också till företagarnas nackdel. Till företagarnas nackdel.

    1. kan ju vara så att just den metoden inte är att föredra nu, i influensatider… i annat läge hade jag – som jobbar med kunder och lever efter din devis – skrivit under din åsikt!

  4. Det där andra konditoriet har nog för mycket kunder då de inte vill tillgodose kunders, ganska enkla, önskemål.

    Som studerande just på “starta eget”-kurs nuförtiden så ska ett sånt beteende inte finnas mot kunder, utan kan man inte hjälpa kunden (eller inte vill) så ska man hänvisa densamme till någon som kan/vill osv som en service! 🙂
    Och kunden lämnar första kondiset med positiva tankar.

    (Sen att jag inte tänker ordna bakverk om jag startar eget är en annan fråga… Men man kan alltid tipsa presumtiva kunder som köper trädgårdstjänster var gott fika finns…)

    1. du träffar spikens huvud exakt tror jag. både i gissningen att dom har för bra att göra (då “behöver” man inte bry sig… om man inte tänker längre än näsan vill säga 🙂 och att det viktigaste alltid är att tänka på att en nöjd kund kanske inte berättar för andra att han är nöjd; en missnöjd gör det däremot alltid! jag själv ett tydligt bevis på detta 😀

      har följt (försökt följa) ditt starta-eget-projekt men har inte riktigt lyckats lista ut vad du satsar i för bransch? ska snoka lite till, om du inte vill avslöja direkt ;p

      1. Om jag avslöjar något nu så riskerar jag allas säkerhet… 🙂

        Men allvarligt, det kommer nog fram sen, senare… Eller om det inte blir av (man råkar få ett jobb före jul) så kan man ju avslöja affärsidén sen.

    1. tänka sig det trodde jag också! men det ingick alltså inte i deras service… vidare hänvisar jag till svaret på iZacs kommentar 🙂 han fångade dilemmat perfekt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *