Dagsens tips: liva upp renoveringslessna ullisar.

14/12 - om badbarn.
15/12 - om att aldrig bli vald till lucia.

Det kan hända att min orkeslöshet inför badrummetsomaldrigblirklartellersomvivillhadet överskuggar typ allt i mitt liv och därmed också min nosning just nu. Maken till frånvarande ullisar är svåra att finna. Pessimist är mitt middle name. Tvi vale jag börjar undra om det ens är värt det…!? Mitt mantra “det blir sniggt när det är färdigt” ekar hånfullt i det halvklara isbitsrummet nu… å när det tidigare ikväll började rinna vatten [som tur var ner i holken] på nyrenoverade men ännu inte helt färdiga lilla sovrumstoan där uppe, då var det nära tokbryt det kan jag lova. Särskilt när vi förstår att läckaget beror på att rörmokarna släppt på vatten i nya cisternen UTAN ATT FÖRST TÖMMA DEN PÅ BYGGSKRÄP. Renoveringens första tårar framkallades förresten imorse när en hantverkares ovilja att ens försöka förstå hur vi vill ha det blev ett slå-huvet-i-väggen för mycket. Jag gick upp till Milla som grät av trötthet i sin säng och grät jag med. Sen ringde jag snickaren och frågade om han kunde justera. Det kunde han. Då grät jag lite till av lättnad.

Nu tänker jag inte gråta mer. Idag. Och imorron tänker jag fråga hur det skevt inmosaikade badkaret ska se ut när det är färdigt. Å så kommer jag säkert inte kunna låta bli att fråga hur prioriteringen ligger när det är verkligt platt, jämnt och snyggt vid det som apselut inte kommer att synas bakom holken och badkarsblandaren, men såhär vid det som kommer att synas vid vattenledningarna till handfatet?

Nu måste jag sova. Samla vilja att hålla igen näbben imorron… äh fan sicket jefla gnäll förresten. Det finns dom som gladeligen haft ett hus att renovera i och här sitter jag och lipar över skeva mosaikplattor och några timmars onödigt extraarbete… skäms. Ja, nu skäms jag!

Tjenixen!

14/12 - om badbarn.
15/12 - om att aldrig bli vald till lucia.
6 comments Lägg till din
  1. Inte skämmas för att du beställt ett jobb som inte blir bra gjort och inte blir gjort enligt de tidsramar de lovat. De är de som ska skämmas! Du ska vara precis hur förbannad och trevlig som helst tills NI är nöjda med resultatet. (och du ska hålla jäkkligt god koll på vilka av timmarna som är på ert badrum och vilka av timmarna som är på att fixa sina egna misstag)

    1. en enkel och simpel ursäkt hade de kommit rätt långt med… jag fattar inte hur svårt det är att svälja stolheten och säga “fan, förlåt!”?!

  2. Skäms inte!!!!!!! Du betalar för att få de som du vill och då ska de bli så oxå. Hur många gånger dom än får göra om de! Stå på dig tjejen! Jag hejar på dig! Lycka till med hantverkarna idag! Krams i massor

  3. DU är uppdragsgivare och plånbok, du har rätt att ställa krav, i synnerhet när de inte är andra än det ni begärde offert på från början!
    Hantverkare är ett “eget” folkslag, det tror jag ALLA som någonsin haft med dem att göra håller med om, så inse att de talar ett annat språk (som bara de förstår) och kommunicera så lite och så enkelt som möjligt så kanske… du behåller förstånd och jämvikt!
    Tjoho!

    1. en sak som Mattias och jag förundras över är hur lätt de tycks ta på det här. det är väl vardagsmat för dem att folk är arga? men, jag fattar inte?! finns det ingen glädje i att göra sina kunder glada, bara en vilja att göra jobbet klart? det är så himla märkligt. gång på gång har de förklaringar och undanflykter, och mer än en gång famlar de i gränslandet mellan sanning och lögn. de skyller ifrån sig och drar sig inte för att mellan raderna baktala varann. de vi har mest respekt för är den firma som erkänner sina misstag och kvickt rättar till (vi får la se hur den räkningen ser ut innan vi lovordar till himlen iofs…). å så snickaren då som har kommit när han lovat, gjort det han ska och INTE ifrågasatt eller skitit i våra önskemål. å så är han trevlig också, vilket är en i sammanhanget klart viktig aspekt!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *