Tvåa på Bilprovningen igår och jag undrar om det är normalt att byta styrleder (och handbromsvajrar) ungefär varannat/var tredje år? Jaja, gammal bil (V70 AWD -00) och många mil (ca 22′), men det var ju förr den rullade långt! Nu går den till Falkenberg en gång i veckan ungefär… via E6! – ingen skumpig grusvägskörning inte 😉 Nåväl. Hellre en gammal bil som behöver repareras än en ny. Och jag litar på att det är för säkerhetens skull bilprovartjommen bände skruvmejseln i hjulupphängningen (eller var nu den där jämrans glappande styrleden bor).
Blä. Där fick vi för nytvättad bil. Och att vi lämnade den på verkstad precis innan för att kolla om det var nåt som behövde åtgärdas. Det känns inte som en bilverkstad vi kommer anlita igen? De hade “upptäckt ett litet glapp, kontrollerat och smörjt”. Helt okej och schysst om det varit en “vanlig” service, men när uppdraget är “kontrollera bilen inför besiktning” känns det som klart bortkastade pengar och tid för alla inblandade. Dessutom skulle de ha hutlöst betalt (1000:- exkl hjulinställning) för att fixa. Trist.
Fast vi har ju en nytvättad bil nu! Med sommarskor!
hade inte firman nån garanti om att de gör om det om ni får tvåor? det brukar de ju ha!
Njä. Ingen garanti. Men de åtgärdade förstås gärna (till ett för dyrt pris dock).
Vi har servat hos dem förr och har gillat att de varit av den “gamla sorten” och gärna putsat och smörjt istället för att per automatik byta ut, men… om det blir en tvåa på bilprovningen känns det ju inte som att bilen är säker? Så, vi känner att vi inte “vågar” snåla med den här verkstaden mer. Iaf inte på ganska länge 😉
Jag skulle åka tillbaka verkstaden och kräva reparationen gratis, eftersom ni anlitade deras tjänster för att just slippa detta. Liksom “gör om gör rätt”. Jag anser inte de gjort det ni bad om.
Njä igen 😉 inte gratis kanske. Men lite billigare än det pris de erbjöd hade varit önskat. Särskilt eftersom märkesverkstaden var bara 341:- dyrare, och då ingick hjulinställning!
Verkstaden menar att de gjorde vad de kunde – under den tidspress de satt sig själva under – och det är helt okej tycker vi. De gick igenom bilen, hade upptäckt ett “litet glapp” i styrleden men inte tyckt att det var tillräckligt för att byta. De skrapade också rost på bromsarna t ex, vilket är bra. Men, med facit i hand hade det ju varit bättre att besiktiga först och reparera efteråt. En ombesiktning kostar ju vad den kostar, oavsett antal anmärkningar att kontrollera 🙂