Jo alltså. Såatteh. Det är jäklans bra med dieselvärmare inbyggt i bilen, jag skrev det va? Mindre praktiskt är det när givaren som inte ska låta batteriet gå dött för att värmaren drar massa energi särskilt när det är iskallt ute (typ -12°) liksom inte funkar för då blir det inte bara ingen värme utan också liksom inget liv i bilen…
Supersnälla Jullan var stödjande axel och ringde tillbaka ännu snällare Adis som “bara hunnit till första backen, så det var ingen fara!” (första backen är alltså typ en halvmil bort!) och så fick jag skjuts hem.
Några startkablar hade vi inte (har inte brytt oss om att lägga tillbaka raKETens kablar i nya trunken, som om de skulle behövas liksom?!) och i snålblåsten vilket gav ungefär -30° eller så fanns varken ork eller lust att försöka rota fram nån lösning för oladdadade GSLen. Nu fick han stå kvar utanför jobbet inatt – halvvägs ut ur parkeringsrutan eftersom vi inte orkade knuffa tillbaka nästan två tons bil bakåt uppåt igen – och jag är sååå osäker på om han står med innerbelysningen tänd eller om jag kom ihåg att släcka den… spelar ju ingen roll kanske, men korkat nog låste jag med larmdosan också: hade väl varit bättre att låsa med nyckel, se till att verkligen släcka innerlampan och på så vis spara de sista ynkaste energicellerna. Nåväl. Gjort är gjort och nu får det bli som det blir.
Idag blir det – efter BVC för båda barnen (3-/5årskontroller) – bussutflykt för Millan å mig. Bästaste Mappe har lovat låna ut kablar och bilbatteri för att försöka få liv i “lilla” GSLen. Om jag är nervös? Jajemen! Men det löser sig säkert? 🙂
Härligt, jag gjorde precis likadant kvällen innan julafton typ vid 22-tiden… Jag var mindre nöjd, och sedan dess har jag INTE använt den fantastiska dieselvärmaren!!! Kramen ( fast det är jädrans gott att ha)
Skönt att det inte bara är jag som har en kass givare då! Måste säga att du satt ju i en mycket ruttnare situation än jag också… uääh sicken uppladdning inför julen 🙁
När jag pratade med förre ägaren undrade hen “vad jag nu hade ställt till med” och jag blev sådär glad. Men när jag förstod hur värmaren använts förut (dvs fel, den har fått gå minst en halvtimme extra varje gång) så kunde inte låta bli att besvara anklagelsen med en lika anklagande sanning: “jaha då vet vi nu varför batteriet är slut då!”… 😀
Jag körde slut på batteriet en sen kall natt när jag hade beredskap och ägnade mig åt en vattenläcka! Så lagom tills att alla trodde att vi äntligen skulle få åka hem fick vi fixa startkablar och starta min bil. Kan säga att jag körde en extra runda på vägen hem så att bilen skulle starta om någotmer hände den natten!
Ischa!
Jag har ju ägt bil med dåligt batteri förr så här finns ingen pardon: vi köper ett nytt. Har lånat laddare för inatt och ska skutta in och köpa en egen bilbatteriladdare på Lantmännen imorgon, men tjohej det gamla GSL-batteriet ska få en ny ägare 🙂
Tja Yarisens batteri tröttnade ju till slut svärfar på… Och köpte nytt! (där på slutet han var sjukskriven ville han ju så gärna pyssla om oss) Men visst var jag hemma hos er när sen knappt ville starta? (stänga av allt som drog batteri och hålla andan och helnattsladdning gav knaper utdelning…)
Men min Yaris och framförallt dess batteri lever ett hårt liv. Många korta turer, väldigt få långa och enormt mycket ställtid framförallt på vintern…
Vår bil lever ju gott nu (typ nästan aldrig kortare resor än några mil) men förritiden var det andra bullar. Och batteri är ju förbrukningsvaror. Däremot kommer jag nog inte kunna låta bli försöka få nån på Volvo svara för hur batteriet kunde ladda ut? Det ska ju finnas en givare som löser ut och stoppar värmaren och diesel- eller batterinivån är för låg!?
Blev det OK-stämpel på dina fantastiska barn?
Jajemen! För båda två! – såklart ;p
Hoppsan! Hoppas bilen går igång idag, trist när sånt händer. Speciellt i den här kylan. Hoppas också att kontrollerna gick bra 🙂
Hade ju en jäklans tur att jag hade en kollega som kunde ringas tillbaka… hade INTE velat stå där och frysa i -20° (vilket det blev med all iskall vind)!
Gick jättebra på kontrollerna ♥ fast det finns la ingen som inte blir “godkänd” iofs? 🙂