Läste en insändare, en sån där “dagens ris”, för några veckor sen och blidde en smula beklämd. Asså.
Tråkigt att ett ledset barn blev utan glass, jo, men hur kan det vara glassförsäljarens ansvar att ge barnet en ny?! Det är väl inte glasskioskens fel att insändarskribentens lilla dotter inte kunde hålla sig på tassarna?
Jag tänker nog änna lite annorlunda än den här mamman och att det inte är upp till andra att stå till svars för mina olyckor – eller medvetna handlingar? Hade mitt barn snubblat och tappat glassen så hade jag antingen 1) torkat tårarna, köpt en ny glass och njutit mitt lyckliga barns glasstund eller 2) torkat tårarna, förklarat att skit händer och tröstat mitt barn med att det kommer nya glassar i hens liv! Fast så är jag la lite tuffare i min approach än dom flesta, har jag förstått…
Jag är nog tuff med dig, men har förstått att vi kanske är ganska få. För allt är ju någon annans fel.
Jag hoppas vi blir fler!
Såvida det inte beror på att någon som jobbade på glasstället satte krokben för barnet så förstår jag inte heller!
(Sen hade jag blivit väldigt glad och positivt överraskad om de valt att bjuda på nya glassen eller sålt den för bara kulkostnaden och inte glassgrundkostnaden)
Men varför kunde inte mamman torkat av grusen med en servett?
Haha! Nämen det får vi väl anta hade stått i insändaren isåfall 😀
Men eller hur! Men… nu låter jag alla fördomar rulla fritt för jag utgår från att en person som väljer att skriva en sån här insändare inte är den som ens “vågar” vänta på att bli erbjuden utan går direkt fram till kassan och kräver en ny glass… och nä, då blir det ingen glass för vem vill vara snäll mot nån som inte är ödmjuk?
Undrar också. Men vi vet ju inte om vilken typ av glass det var. Kanske var mer grus än glass i struten ;p
Älskade btw specifikt snyftisen i Aftonbladet häromdagen om den jättefattiga familjen vars dotter var 102 cm och de kände att hennes längd blev kränkt.
Men alltså jag döööör! Det är pga sånt här jag undviker AB och Expr. och tjohoo sicka underbart journalistiska gärningar!
Var det för att deras barn inte fick åka gratis på Grönan? Typ?
Eftersom barnet var över metern var de tvungna att betala inträde i parken för henne!
Klart långa barnets föräldrar blev kränkt vid entrén. Men de blev säkert inte kränkta när hen fick åka en massa attraktioner för att det var tillräckligt långt (om de nu har såna regler?)?
Ungefär så. Jag funderar på att ringa och klaga över hur jättekränkt jag är över att min 4-åring fortfarande inte är lång nog att åka karuseller som hennes 3-åriga kompisar fick åka förra året.
Och btw så var det Ölands Djurpark.
Men apsilut att du måste göra det! Att det ligger ett säkerhetstänk och inte ren elakhet bakom längdbestämmelserna måste vi alla glömma i det här läget!
Håller verkligen med – o apropå snyftningen i AB – måttstocken de använder sig av på Ölands djurpark är betydligt höge satt än en meter -klara som är just över metern kom under den med mycket god marginal… Blir så less på just såna historier – men ända kan jag inte låta bli att läsa dem. Fast många “nyheter” är så vridna så man blir alldeles matt. I våras kunde jag läsa i tidningen att min arbetsplats var förfärlig att jobba på eftersom det kommit in en anmälan till Arbetsmiljöverket (som eg gällde ett par stycken kollegor som är missnöjda/bittra). Det var ett sidospår som eg inte hade så mycket med glassen att göra 😉
Hur dom haver – man bör ICKE lägga skulden på andra, det försvårar möjligheterna att inse vikten av att vi ansvarar för våra egna handlingar :)) fint sagt eller hur 😉
Ja jisses. Du skriver så fint 😀
Vad ger den här kvinnan för signaler till sitt barn?
För att knyta an till måttstockar: när Emmi och jag skulle käka lunch på Djurs Sommerland (där man betalar efter längd) var hon bara nån cm längre än 110-måttet men 1) hon är eg närmare 120 cm lång, och 2) jag behövde bara betala som om hon varit 110 trots att hon alltså var lite längre t o m enligt deras måttstock. Det handlar ju bara om några tior men jag blev glad såklart! Och tjejen i kassan fick ett stort leende av mig vilket förhoppningsvis gjorde henne glad!
Jag håller mig verkligen konsekvent ifrån kvällspressen. Mår mycket bättre då 🙂
För att spinna vidare på “bättra-på-kundnöjdhet” – vi åt lunch på O’learys i söndags o trots önskemål om att få burgare utan lök behövde både jag i min mor peta undan löken från våra burgare… Vi sa inget just då men när servitrisen frågade om allt var till belåtenhet uppmärksammade vi henne på detta. När notan väl skulle betalas hade de dragit av 20% på HELA notan (4 vuxna, 2 barn). Det är sådant som gör att iaf jag återvänder…. (Även om det var vid Kungens kurva i Sthlm, men det ger kedjan pluspoäng) 🙂
*gillar och blir glad*!
Fast jag som har en liten pluttis blir lite ledsen när jag hör om för långa måttstockar! Det betyder ju ännu fler karuseller hen inte får åka! (Eller man kanske kan hoppas att alla måttstockar är avrundade till fördel för barnet!)
Jag tror de är avrundade till gästernas fördel. I vårt fall fick ju Emmi äta billigare, men Millan åka grejer hon eg borde varit lite för kort för (hon har inte riktigt sprängt enmetersgränsen än)!
Känner att detta är ett upplägg för AB förresten. “Kränkt förälder: mitt barn är för kort för karusellerna!” 😀 å så en bild på en vuxen med armarna i kors och ett ledset barn framför en måttstock som är uppenbart felaktig! Fan! Jag kan ju det här nu!
http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.se
En gammal favorit!
På just Öland gick det bra att åka alla karuseller ändå, fast det berodde kanske snarare på att människorna vid spakarna inte brydde sig ett enda dugg!!! Make till uttråkade arbetande individer har jag nog aldrig sett. Så trots att måttstocken var udda – rekommenderas inte ett besök där, lägg pengar på något vettigare isf! (Väldigt slitet o nergånget i hela parken, dock såg djuren ut att må ganska bra iaf).
Jag har hört och läst mycket om Ölands Djurpark så njä dit åker vi nog inte. Skönt att djuren verkar ha det okej iaf! – vilket jag inte är säker på att den stackars personalen har 🙁
Tack för tipset!
Krams!
Håller med till fullo! Och tycker att dagens inställning lite överlag är ansvarslös bland många… När det kommer till mycket! Trist.
Kram till hårda dig, som inte alls är hård utan bara vettig.
Tack gulliga snälla du för pepp och kram!
Undrar om vi kan hjälpa till att vända trenden eller om folk är ovändbara…?