Bussturen för min linje till jobbet drogs om för något (några?) år sen. Istället för att ha hållplatsen runt hörnet, och nära förskola och skola, går den nu från långtbortistan och åt helt fel håll från förskolan sett (vilket typ omöjliggör att jag kan både lämna och åka buss). Två veckor av fyra kan jag iaf bussa om jag vill. En av dessa infaller nu.
Denna omdragna rutt drabbar självfallet inte bara mig och har säkerligen en genomtänkt tanke (om än jag har svårt att förstå den, faktiskt: fler bussar i omlopp = mer utsläpp). Som kompensation för bortfallna hållplatser har Hallandstrafiken iaf satt in en linje 10 som ska hämta upp såna passagerare som mig för transport till och från järnvägsstationen. Detta i kombo med landsortsbussarnas – och antar jag, Öresundstågens – tidtabell.
Dom här linje 10-bussarna kör längst Träslövsvägen flera gånger i timmen, alltid mer eller mindre tomma, sällan mer än en eller två passagerare oftast inga alls när jag (och mina vänner å bekanta) ser bussarna passera. Idag fick jag så en inblick i hur Hallandstrafiken fungerar, en sorglig förklaring till de där tomma bussäterna.
Jo såhär: Vädret är väldigt lite april å väldigt mycket december nu. Därför tänkte jag, istället för att hoppa av på min vanliga långtbortistan hållplats, åka ända till slutstation och därifrån premiäråka linje 10. Gissa då om min haka satt i bröstet när vi ett kvarter från stationen möter en buss nr 10. Tro *fult ord* busskitarna är tomma om de kör innan en av bussarna de ska ansluta till har ankommit!!?
Jag önskar såklart det här var ett undantag, men tror tyvärr inte så är fallet. När en chaufför jobbar enkom för sin egen skull blir det inge bra i ett kollektivtrafiknät… det borde alla förstå.
Nä. Pinsamt Hallandstrafiken. Pinsamt.