Dagsens tips: respektera öppettider!

9 okt - om vad en gör för sina barn 😀
12 okt - om Halloween.

Magdalena Ribbing har dämpat sin skriva-på-näsan och är numera (återigen) en favorit. Här attackerar hon i sin Ribbing-skola problemet kunden har inte alltid rätt med en “butikshyfs” aka så här ska du bete dig i butiken!

Extra bra tycker jag hennes andra punkt i sammanfattningen är: att skutta in genom dörren tre minuter före stängningstid är inte okej för ett ärende som kommer ta mer än tre minuter. Det är vanligare än du tror att folk verkar uppfatta öppettider felaktigt. Det går fint att jämföra med arbetstider, dvs är butiken öppen mellan 10 och 19 är dörrarna öppna mellan 10 och 19 (personalens arbetspass är självfallet satta till att hantera rutiner före och efter öppning men bygger på att tiderna hålls). Det räcker alltså inte att du kommit innanför dörrarna innan kl 19, du måste ha hunnit ut också! Om ditt tåg går kl 17:36 räcker det inte att du är på perrongen 17:33. Eller för att göra en uträkning som är mer relevant: varje minut en kund tvingar personal att jobba övertid kostar arbetsgivaren pengar. En kund som handlar på övertid är därför en dålig kund rent ekonomiskt. Det låter kanske hårt och ovänligt att uttrycka sig så, men rent krasst kostar en kvarts mertid för tre personer på OB-betald arbetstid ett företag uppåt tusenlappen. Det är möjligen bara bilförsäljare som har avanser nog att lyckas gå plus på en sån affär 😀

Om du inte redan gjort det så titta på inslaget i DN-tv som jag länkar ovan! Vardagsvänlighet för att underlätta allas situation, inte så dumt!

9 okt - om vad en gör för sina barn 😀
12 okt - om Halloween.
2 comments Lägg till din
  1. När jag jobbade i butik fick jag bara betalt till klockan 18.00 när butiken stängde. Detta trots att jag förväntades att fixa kassa och stänga ner allt efteråt. Jaga ut kunder fick jag inte göra, det var bara att betjäna dem tills de var färdiga och gick hem. Jag var alltså inte särskilt glad när kunder kom med bara någon minut kvar av arbetspasset….

    1. Oj förlåt har helt glömt att svara på den här kommentaren!

      Det går inte att komma ifrån att det verkligen finns arbetsgivare som utnyttjar sin personal 🙁 en sån person är verkligen trippelt månggånger värre än den kund som (förhoppningsvis) omedveten om vad den ställer till med. Jag arbetar inom ett service-yrke, men det är nyanser i vad jag förväntas göra u t ö v e r vad jag egentligen är anställd för. Om jag uttrycker mig förklarligt :p

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *