6/9: om igen och igen och igen…

5/9: om onödig genusspecificering.
7/9: om en gillad sponsring.

…så tröttsamt. Fortfarande är barnkläders design och modeller en tråkig men het potatis. Det ÄR så mycket bättre idag än för tio år sen, men ujuj så lång väg det fortfarande är kvar.

Ett grymt inlägg i debatten hittade jag här. Läs gärna kommentarerna under inlägget också, de är blandat medhållande och missar-målet. Just de som missförstår förtydligar hur viktigt det är att fortsätta kämpa, inte i tystnad utan genom vänlig debatt. För som klokt diskuteras bland kommentarerna: att köpa “pojktröjor” till flickor främjar inte saken ett dugg.

Jag har ju själv tagit ett genusssnack med H&M och grubblat över webshoppandet och det glädjer mig att kedjorna nu – fyra år senare – verkar ha insett att internetshop och fysisk butik har olika möjligheter!

När jag nu kikar in på H&Ms sajt blir jag förutom irriterad över det självklara också sorgsen över hur små barnmodellerna är. Det är fina små knattar men så särskilt storväxta är dom ju inte. Såklart. Tänk så tokigt att sälja kläder med hjälp av ett lite stadigare barn?! Nänä. Size mini gäller enhetligt även i H&Ms barnmodellvärld uppenbarligen 🙁

Sen är det ju det där med att tishor till grabbar ska va bekvämt luftiga och till töser snyggt tajta. Jag föredrar ju själv den luftigt bekväma, men det är ju jag det.

Att det svämmar över av rosa och fluffigt bland flicktopparna gör väl ingen förvånad. Varför är det såhär!?

Utvecklingen går framåt. Men så långsamt att jag får gråa hår.

5/9: om onödig genusspecificering.
7/9: om en gillad sponsring.
6 comments Lägg till din
    1. Det är ett så fånigt och i mina ögon lättlöst problem, om folk bara inte stretat emot! Eller enklare uttryckt: om designers med makt hade visat lite intresse och mod och gått i bräschen.

    1. Jag är rätt säker på att vi egentligen ÄR tillräckligt många. Men konsumenten har bara stor makt om hen utnyttjar den, dvs inte bara knyter handen i fickan… 🙁

  1. Åh, det har jag inte tänkt på, att man använder smala modeller även på barn! Det beror troligen på samma sak som på vuxna i liten storlek; alltså man säljer mer eftersom det sitter sniggare på smala! 🙁

    1. Jag har tänkt på det ofta och blivit både ledsen och irriterad. Åhléns är ett föredöme i den här frågan och jag tycker det är väldigt synd att vi inte har den kedjan hos oss här i Varberg!

      Det där att det sitter snyggare på en slank person är en inlärd åsikt. Men en modell som är skapad för en person utan kurvor sitter inte lika bra som på en med, så enkelt är det ju. Jag minns när Karl Lagerfeldt för hundra år sen rasade när han i ett samarbete med just H&M tvingades se sina kreationer i större storlekar än dåtidens S. Han menade på att hans design var gjord för slanka personer. Jaa… å ena sidan kan jag förstå honom (som konstnär) men som klädskapare för H&M tycket jag han gjorde ett dåligt jobb.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *