A f f ä r s s y s t e m s g r u b b l e r i

A r t o n å r s d a g ♡
P l a n e r i n g s p r o g r e s s

Ibland undrar jag om jag tagit mig vatten över huvudet. Kanske skulle vi tagit in en programmerare istället för att själva försöka klura ihop vårt nya affärssystem? Vi hade isf haft mer hår kvar på huvudet både Mattias och jag… 🙂 Men så tänker jag att jag ändå måste lära mig systemet och vilket bättre sätt finns än att gräva ner sig i det så här?

Med mina drygt tolv års erfarenhet av butiksdatasystem (plus två antika terminers högskolestudier i databasprogrammering) kände jag mig modig, lagom erfaren och någorlunda redo för att kasta mig in i projektet. Nu, sjutton dagar in i kalaset, känner jag väl ungefär detsamma med tillägget “nu vet jag mer än då”. Jag kan med facit i hand konstatera att jag/vi sparat massor av tid och energi med en ordentlig utbildning i programmet innan jag gav mig på att börja bygga databas, men vår support hos ICG Nordic har varit en klippa. Så medan det å ena sidan visserligen har gått onödigt många timmar åt att försöka släcka eld och reda ut härvor (läs: förstå systemet) så har det å andra sidan gett mig massor av möjligheter att förstå, skapa och nöta rutiner! Under avdelning “klassiska misstag” är jag övertygad om att vissa misstag tyvärr måste genomlevas för att kunna undvikas. Jag vet att jag är detaljstyrd och kanske gräver ner några detaljer för djupt, men jag har liksom aldrig upplevt det som ett problem att saker är rätt från början :p

I vårt fall handlar det om att anpassa ett färdigt affärssystemet (inte ett som ska kodas från grunden gubevars!) i tre steg:

1) ta reda på vad vi behöver
2) ta reda på hur vi får det vi behöver
3) börja bygga efter vad vi behöver

Steg 1 och 2 tar oceaner av tid. Steg 3 en evighet.

Jag måste få hjälp av t ex Mattias (vilket går okej fort) eller av google (vilket går icke-okej långsamt) när det analoga systemet Lolles använder nu sviker mig (vilket är ungefär hela tiden). Sen har jag behövt och fått massor av it-hjälp men till allas glädje är jag mer eller mindre självgående i det hänseendet – just för tillfället. Det är ungefär omöjligt att på egen hand lära sig hur ett affärssystem fungerar så det har varit en hel del kliad skalle, tryanderror och telefonsupport för att få basic förståelse för VAR i systemet saker ligger.



Steg 3 är den tråkigaste fasen. Läs: hysteriskt tråkig. Det är ett evigt knattrande av info och eftersom jag tvingas sitta framför en liten PC känner jag mig rätt obekväm. Rent praktiskt är det egentligen “bara” att lägga in leverantörer, varugrupper och artiklar i systemet, men just artiklarna – som vi efter noga förankrat beslut numera lägger in via ordrar – är en enorm tidstjuv. Jag är exempelvis inte bästa vän med nollor som är O och ettor som är I och varför i jissenamn använder inte alla leverantörer artikelnummer som är logiskt uppbyggda?! Och japp. Vi lär oss hela tiden hur vi tekniskt ska kunna maxa affärssystemet, Michael på ICG Nordic och jag. Han har en ängels tålamod och inte en enda gång har jag blivit ifrågasatt vilket är en s t o r fröjd kan jag lova! Dialogen är positiv och tillsammans har vi t ex kommit fram till att produkter i väntande ordrar ger säkrare inventering när vi fysiskt flyttar kläderna mellan lokalerna. Dessutom blir det sannolikt mindre jobb i slutänden hoppas vi.

Jajustdetja. Sen ska vi se till att få fason på databasen till kassasystemet också men den tiden den sorgen tänker jag 😀

A r t o n å r s d a g ♡
P l a n e r i n g s p r o g r e s s

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *