10/12 – om ny teknik vs användarna.

9/12 - om en söndag som förr 🙂
11/12 - om trettondagsdagen fast tvärt om.

I vardag och privat möter jag ofta utrop av missnöje kring tekniska prylar. Det händer minsann att jag själv hojtar också!

T ex är det mobilen som är seg eller datorn som inte uppför sig som jag tänkt, men… till syvende och sist är det i 8 fall av 10 då mitt eget tillkortakommande som ligger till grund: jag misslyckas med kapselbryggaren eller försöker använda min Mac som en PC eller får dåliga foton för att jag gjort fel inställningar i kameran eller inte fattade att Boxee boxen har AirPlay eller har för bråttom när telefonen ska uppdateras. Det är alltså inte TEKNIKENS fel utan mitt eget!

Detsamma gäller nästan alla de fall av ursinne eller oförstånd jag möter hos andra. Det kan vara en kund som idiotförklarar timerfunktionen i en elektrisk tandborste (“man borstar väl tills man är färdig!?”), en reklamation som grundar sig på felanvändning (“jasså ska man ta bort de där skruvarna märkta ‘will not operate until removed’ först?”), vän som inte får spisen att funka (löv jo ändå, det vet du ♥ hehe!), en bekant som inte kan ta backup på sina foton (Mac änna), en annan som inte gillar en viss app (inte upptäckt användningsområdet), en tredje som inte kan få sin e-legitimation att synka med datorn (eftersom det inte fanns stöd för hens operativsystem från icabanken) eller en fjärde som inte får iTunes att prata med sin mobil (fick inte fason på varför).

I de flesta av fall handlar det alltså faktiskt om ovana/handhavandefel/otur. Och vad värre är då, tycker jag, är att folk runt omkring är så jäklans snabba på att döma/hurra/misskreditera/götta sig: “köp ny dator!” eller “Samsung är skit” i kommentatorsfältet under ett FB-rop på hjälp är sånt som kan reta mig till vansinne. Hjälpsamhet; nolla! vill jag skrika i en kommentar efter dem, men låter oftast väluppfostrat bli.

Nå. Jag menar alltså inte att det per automatik handlar om handhavandefel (det finns flaws i teknik, i ganska många fall är det helt enkelt så att användaren utgått från att programmet borde vara mer logiskt uppbyggt och därför gått bet) men kan ändå inte låta bli att lägga viss skuld på oss brukare (är inte säker på att jag kan använda det ordet när det inte handlar om sprit eller knark men jag vill försöka nyansera språket 🙂. Tekniken är till för att hjälpa, men vi kan inte helt förlita oss på att tekniken ska göra allting åt oss? Typ 🙂

9/12 - om en söndag som förr 🙂
11/12 - om trettondagsdagen fast tvärt om.
10 comments Lägg till din
  1. Om än inte vänskap med spisen kommer att uppnås kommer frustration över äldre varianter att skönjas om en inte allt för lång framtid!

    <3 *** <3 *** <3

        1. Fast… det är ju en klok mänska vi pratar om 🙂 jag är säker på att ett omvänt omdöme – om så inträffar – kommer tillkännages!

          1. *hrmpf* Okej, timerfunktionen är bra OM man lyckats ställa in den rätt, annars är det rätt kasst att plattan stänger av sig innan maten är färdig 😀 (typ glutenfri pasta som ena dagen ska koka 12 minuter nästa 17), men det finns ju hederliga analoga timers att tillgå 😉 Själva induktionen hade jag ändå hellre varit utan, faktiskt, men nu var det ju som sagt inte mitt beslut 😉

            Ugnen däremot – käääärleeeek!

            Den teknik som just nu gäckar oss mest är det trådlösa nätverket :-s

            1. Hoppas ni får ordning på det där nätverket. Har ni testat att ansluta en separat router/repeater? Det gjorde jag redan andra dan för den modemrouter vi fick från BBB klarade knappt leverera täckning på samma våningsplan. Med min gamla Linksys kan jag surfa i hängmattan längst ner i trädgården – typ 🙂

  2. Jag brukar pilla tills det antingen funkar eller jag bryter ihop och läser bruksanvisningen. Går jag fortfarande bet efter det kan det nog hända att jag klappar om apparaten lite innan jag resignerat söker hjälp för felet. När jag skriver ut det så där känner jag mig plötsligt som en karl. ;P
    Kram!

    1. *asg* vet du, tänkte exakt detsamma!

      Själv är jag precis tvärtom: läser i stort sett alltid manualen först – dels för att jag är vetgirig men också för att jag apsilut inte vill missa nån finess i nya mackapären! Å sen har jag rätt lite prestige när det gäller såna här grejer också 😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *