21/8: om två älskade små skolbarn!

19/8: om Lolles sommarfest!
22/8: om uvi-träsket.

Kan inte riktigt hajja att Mattias å jag frånomed idag har två skolbarn i familjen! Vill inte säga att tiden gått fort, fast… inte direkt långsamt heller…

Idag börjar äldsta dottern fyran och lillasyster första klass. Ni ljuvliga små mänskor! Vilken oerhörd lycka att få ha er i vår familj ❤️

På bilden ovan fångade i ett ögonblick av gemensamt bus i Gamla Stan på vår bröllopsdag. Jag skulle porträttfotografera EmmaLi när Millan kom skuttande och kärleksfullt slängde sig om halsen på sin syster! Ett minne att bevara, och en väldigt fin bild att visa.

19/8: om Lolles sommarfest!
22/8: om uvi-träsket.
12 comments Lägg till din
    1. Tack!! Ett lyckoögonblick som jag hade turen att fånga genom linsen!

      Ja… så stora på alla vis är dom! Inte bara våra tio- och nästantioåringar utan också vår lilla stora <3

    1. Tack!! <3

      Jag har missat ett helt år för V 😮 trodde han började sexan! - eller så är jag fast i de gamla indelningarna. Våra barn går ju på en F-9 skola så gränserna mellan "stadierna" är lite flytande!

        1. Tror att dom gör det på vissa här i stan nu också, eller t o m från 4:an faktiskt. Tidigare var alla skolor F-9 men nu har det ändrats. Det blir ju ren logistiklösning att låta vissa årsgrupper vara på en eller annan skola. När jag var liten var indelningen tydligen efter låg-, mellan- och högstadie på skolorna men så är det ju inte nu. 1-3, 4-6 och 7-9 är inte lika separerat utan arbetar mer över gränserna inbillar jag mig. Lärarutbildningen var helt annorlunda förr också. Numera är inriktningen 1-7 eller 4-9 om jag förstått saken rätt. Du kan alltså arbeta inom fler årsgrupper än tidigare och det visar en bra utveckling av tanken kring lärande tycker jag. Det blir inte så statiskt och enkelspårigt och går att flyta mellan elevernas åldersgrupper. Med rätt komplettering kan du utbilda hela grundskolespannet. T ex hade EmmaLi som lärare i 1:an till 3:an en person som tidigare har arbetat som matte/NO-lärare på högstadiet och det ser ju vi som en enorm fördel – eftersom hon direkt kunde se tre steg längre än “normalt” i just de båda fälten och därmed jobbade väldigt långsiktigt i t ex matten, vilket är asabra för vår familj som är mer humaniora än naturinriktad 🙂

          Nyfiken också: han började väl inte “skolan” som femåring utan hade f-klass i två år (eller en på förskola och en i förskoleklass?)? Det låter väldigt lyxigt tycker jag, att få skolas in långsamt.

          Så många intressanta tankar du väckte hos mig nu ang skola förr och nu!

          1. Ungefär som lyxen jag hade på högstadiet, de flesta av mina lärare var adjunkter, dvs behöriga för gymnasiet.

          2. Nja. Alltså när V började på Schubbe som 5-åring gick dom nästan helt och hållet ihop med 6-åringarna så det blev liksom två års föreskoleklass, dom hade lektioner och hela fadderullan. När A började nu hade dom tänkt lite bättre och han hade mer normal förskoleverksamhet som femåring men där 6-åringarna anslöt som till “fritids” efter sin skoldag. Så bättre. Men inte perfekt 😉 för lokalerna är fortfarande inte anpassade för förskola utan för skola.

            1. Utan att lyfta fram det som ett bra exempel så börjar ju kidsen i England skolan när dom är fyra, så… tja, det blir ju folk av dom också! Men vi lät ju medvetet bli att sätta Millan i f-klass ett år tidigare för att vi tyckte hon skulle få leka färdigt innan allvaret tog vid, och dom går ju tillräckligt många år i skolan ändå, så jag förstår din känsla 🙁

  1. Underbara ungar till underbara föräldrar!
    Inte för att man ska skryta men … vackrare avkomma är det inte många som har!😉

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *